Marc de Klijn
Marc de Klijn (1939) studeert na zijn Gymnasium jaren vanaf 1962 – 1966 grafische vormgeving in Basel aan de Allgemeine Gewerbeschule. Na een succesvolle propedeuse periode, onderbroken door twee jaren militaire dienst (1960 – 1962) wordt hij toegelaten tot de Fachklasse Grafik. Vervolgens keert hij terug naar Nederland en vestigt zich in Amsterdam waar hij, na enkele jaren ervaring op grafische ontwerpstudio’s en reclamebureaus, freelance ontwerper wordt. In die periode werkt hij o.a. voor de Anne Frank Stichting, diverse uitgeverijen, PTT, Pomosin, Ballast Nedam en is enkele jaren assistent van de grafisch ontwerper Otto Treumann. Vooruitstrevende ontwerpen levert hij voor Werkgroep 2000, een van zijn belangrijkste opdrachtgevers. Als lid van de BKR maakt hij een begin met de productie van vrij werk, terwijl hij een tweede vakopleiding tekenen en schilderen volgt die deels in 1978 en definitief in 1980 wordt beëindigd.
In 1979 krijgt hij een aanstelling als docent aan de kunstacademie Constantijn Huygens te Kampen, waar hij drie dagen per week grafische vormgeving doceert en daarnaast zijn vrije werk serieus ontwikkelt. Aanvankelijk schildert hij vooral landschappen in aquarel, maar de waarneming verandert geleidelijk in gestileerde vereenvoudigde en vaak geheel abstracte vormgeving. Daarnaast werkt hij aan stillevens, interieur, figuurstudies, architectuurbeelden van steden en dorpen.
Zeer indringend weergegeven zijn de talloze schilderijen in diverse materialen gewijd aan de holocaust in de jaren 1995 tot 2005. Aan dat onderwerp is ook zijn autobiografische kunstboek ‘De doden zullen herrijzen’ (2004) gewijd. Naast zijn levensgeschiedenis en zijn schilderijen zijn er in dit boek ook kunstwerken opgenomen van zijn vrouw Henny van Hartingsveldt. Sinds 1996, na de periode aan de kunstacademie, verlegt hij zijn aandacht meer naar Israël. Sinds 2008 realiseren zij beiden diverse kunstprojecten voor non- profit organisaties in dit land. Ook ontstaat in 2011 een tweede kunstboek getiteld Schouder aan Schouder, met aquarellen van De Klijn en fotografie en gedichten van zijn vrouw.
Luftmenschen
Lamento
Doodsfabriek
Marc heeft naast bovengenoemde boeken nog andere titels op zijn naam staan. Ook schreef hij veel artikelen voor tijdschriften en is lange tijd verbonden geweest als kunstredacteur van het tijdschrift ‘Bij de Tijd’. Als grafisch ontwerper gaf hij ook veel boeken vorm. Hieronder enkele titels van zijn hand:
De laatste jaren richt hij zich op grote monumentale doeken, inhoudelijk betrekking hebbend op profetische visioenen, vergezichten en allerlei bijbels georiënteerde thema’s. Titels als ‘Licht in het duister’, ‘De nieuwe aarde’, ‘De stad die Abraham zag’, ‘Eindtijdelijk landschap’ zijn daarbij opvallend. Marc de Klijn exposeert op talloze plaatsen in Nederland, maar ook in België, Duitsland en Israël, waar het echtpaar De Klijn zich sinds 2013 heeft gevestigd. Het merendeel van het schilderkunstige oeuvre is in Nederland waar het beschikbaar is voor exposities en verkoop. Het wonen in Israël inspireert hem tot het opbouwen van een nieuwe collectie kunstwerken.
Messiah I
Messiah II
Messiah III
Messiah IV